2008. március 16., vasárnap

Helyünk a világban - Küldetésünk

Azt már megalakulásunkkor tudtuk, hogy fejleszteni szeretnénk. Civil szférában, diákmozgalomban nevelkedve mi másra is gondolhattunk volna? Személyiségfejlesztés, közösségfejlesztés, szervezetfejlesztés, csoportmunkák, projektek, célcsoport, közösségi igényekre és problémákra való válaszadás, projektek, pályázatok - a mindennapi életünk részeit képezték és képezik azóta is. Az egyetemet befejezve pedig szükség volt egy olyan keretre, háttérre, amely lehetővé teszi, hogy fejlesztéssel foglalkozzunk, ugyanakkor kellő szabadságot is biztosít, illetve lehetőséget arra, hogy mindezzel az anyagi biztonságunkat is megteremtsük.

Kellett egy kis idő, míg sikerült megfogalmazni a honlapon olvasható ideális jövőképet, küldetésünket, meghatározni a célterületeket és a tevékenységeket, hogy mivel is foglalkozzunk. Itt még elég általános volt ez a jövőkép, küldetés.

Aztán úgy alakult, hogy február elején, az elmúlt másfél-két év különböző képzésein tanultak, a szakmai és baráti beszélgetések, találkozások, a közös tervezések, álmodozások, ötletelések eredményei összeálltak egy "Nagy Terv"-vé. :-)

Miről is szól ez a Nagy Terv?

Szeretnénk egy olyan műhelyt, szerveződést, intézményhálót létrehozni, amely fejlesztési projekteket generál elsősorban nálunk, a Gyergyói-medencében, Székelyföldön, Erdélyben. Nem is akármilyen fejlesztési projekteket szeretnénk, hanem olyanokat, amelyek napjaink legaktuálisabb kérdései, legnagyobb kihívásai, a főáramot jelentő eszemrendszerekben fogannak: a tanulószervezetek, tudás alapú társadalom, tudás alapú gazdaság, környezettudatos gondolkodás, fenntartható fejlődés, megújuló energiaforrások, szociális gazdaság szellemiségében.


Mire van szükség egy ilyen rendszerhez?

Szervezeti hálóra-intézményi háttérre, tudást hozókra-képzőkre, ötletekre és megvalósítókra, anyagi erőforrásokra, kapcsolatokra, presztízs-tőkére.

A szervezeti hálót a helyi civil szervezetek, közintézmények, vállalkozások társulása jelentené. Az egyes szervezetek különböző területeken lehetnek érdekeltek:
  • Esély Alapítvány: szociális gazdaság, civil szervezetek fenntarthatósága, mozgássérültek munkaerőpiaci integrációja
  • Naturland Alapítvány, Amőba Öko Központ: környezetvédelem, környezettudatos életmód, fenntartható fejlődés
  • Egyesület a Gyergyói Ifjúsági Központért: ifjúsági és oktatási programok, tanuló szervezetek, fiatalok képzése
  • Önkormányzatok, közintézmények: közösségfejlesztés, vidékfejlesztés
  • Vállalkozások: gazdaságfejlesztés
Elképzelésünk szerint első lépésben egy fejlesztői műhelyt hozhatnánk létre, ez a műhely később intézményesülhet. Két olyan intézményt is létehozhatnánk városunkban, amelyek a tanuló szervezetek és a fenntartható fejlődés témakörében dolgoznak és világszintű hálózatban működnek. Ezen hálózatoknak még nincs romániai képviselőjük, tagszervezetük.

A tudáshozók szerepében azokra a képzőkre, partnereinkre, barátainkra számítunk, akik ezeken a területeken tevékenykednek, fejlesztenek. Szeretnénk, ha részt vennének / részt vennétek ennek a tervnek a kidolgozásában és megvalósításában. Kikre is gondoltunk mi? (Elég nehéz ez a bemutatás, ezért megkérlek nyugodtan javítsatok ki ;-) )

A képzési programokban eleinte rájuk számítunk, később pedig helyi trénerek csapatára.

A megvalósítók azok a személyek, akik fejleszteni szeretnének, itt elsősorban arra gondoltunk, hogy a fiatal korosztályt szólítanánk meg, hogy vegyenek részt a műhely munkájában. A fenti tudásterületeken szervezett képzések, képzéssorozatok, oktatási programok résztvevői elsősorban a fiatalok lennének. Ezeken a képzéseken és műhelyeken születhetnek az ötletek, amelyeket fejlesztési projektekké alakíthatunk.

Hol a mi helyünk?

A Logical Framework-kel az anyagi erőforrások megteremtésében (pályázatírás, finanszírozási kérdések), a projektek kivitelezéséhez nyújtott szakmai tanácsadásban és menedzsmentben, valamint a helyi trénercsapat kialakításában és képzési központ működtetésében vennénk részt.

A Nagy Terv megvalósításának lépései:
  • Az első, sőt talán nulladik lépés a műhelyben résztvevő szervezetek megerősítése és fejlesztése. Ahhoz, hogy igazán erős partnerség jöhessen létre, jól működő szervezetekre is szükség van. Az Esély Alapítvány valamint az EGYIK (Egyesület a Gyergyói Ifjúsági Központért) fejlesztésében jelenleg is részt veszünk, ugyanakkor szívesen foglalkozunk majd a többi partnerünk segítésével is (Itt a blogon is lesznek olyan bejegyzések, amelyek ezzel a fejlesztői tevékenységgel kapcsolatosak)
  • A műhely létrehozásakor arra gondoltunk, hogy indulhatnánk különböző előadások sorozatával, képzésekkel. Talán eleinte még havi előadások is megtennék, amelyek során körüljárnánk a fenti témákat. Itt a tudás-hozókra számítunk, akik tréningeket illetve előadásokat tarthatnának (a műhely részére, a helyi közösség, illetve a fiatalok számára). A tréningek a műhelytagok képességeit fejlesztenék, az előadások pedig ezt a gondolkodásmódot, értékeket, modelleket, módszereket népszerűsítenék, felkelthetik az érdeklődés a műhely munkája iránt.
  • Különböző oktatási és képzési programok segítségével újabb és újabb személyeket vonhatunk be a műhely munkájába, indíthatunk fejlesztési programokat, valamint megtehetjük a szükséges lépéseket az intézmények létrehozása felé.
Mi az ami már megtörtént?

  • Folyamatban van az Esély Alapítvány szociális szolgáltatásának akkreditációja, illetve támogatók szerzése annak érdekében, hogy szakembereket lehessen alkalmazni az alapítványhoz. Dolgozunk a Rehabilitációs és Egészségmegörző Központ létrehozásán.
  • Bejegyeztük az EGYIK-et, hamarosan két pályázatot adunk le a Youth in Action programhoz, az egyik egy ifjúsági tv-műsor létrehozásáról szól (a pályázat kész van), a másik pedig egy Gyergyó-medence szintű ifjúságkutatás megvalósításáról és előadássorozatról szól. Az ifjúságkutatás az első lépés az Ifjúsági Központ létrehozása felé.
  • Comenius pályázatot nyújtottunk be a Tüskevár Általános Iskola, Szakiskola és Speciális Szakiskola - Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány - a baktakéki Körzeti Általános Iskola - Tanuló Szervezetek a Fenntarthatóságért Alapítvány (Magyarország), a Vaskertes Általános Iskola és az Egyesület a Gyergyói Ifjúsági Központért (Románia) valamint a Basicschool Amby és a Natuurlijk Leren Guus Geisen (Hollandia) partnerségében. A pályázat célja a tanulószervezet modell meghonosítása a magyarországi és romániai iskolákban. A projekt folytatásaként az EGYIK projektjeként az általános iskolai projektet kiegészítve középiskolai tanulócsoportokat szeretnénk indítani, valamint egyetemistákat képeznénk annak érdekében, hogy ezeket a középiskolás szerveződéseket segítsék.
  • A Logical Framework keretén belül dolgozunk a képzési központ kialakításán.
  • A Nagy Terv megvalósításában ennek a blognak is komoly szerepe van, úgy gondoltuk, hogy kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy ezen keresztül tartsuk egymással a kapcsolatot, véleményeket, ötleteket osszunk meg, alakítgassuk, tökéletesítgessük a tervünket.
Nos, így nézne ki a mi "Nagy Terv"-ünk. Sok személynek és szervezetnek vannak nagy tervei, a miénk erről szólna. Vagy valami ilyesmiről, lássuk még mit tudunk kihozni közösen ezekből a gondolatokból.

Nincsenek megjegyzések: